محل تبلیغات شما
امام بزرگوار ، سالها پس از فقدان ظاهری ، در بین ما زنده است و باید زنده بماند و ما از حضور او و معنویّت او و فکر او و انگشت اشاره‌ی او بهره‌مند بشویم و استفاده کنیم.

 امروز بنده میخواهم درباره‌ی یک خصوصیّت مهمّی از خصوصیّات امام بزرگوار بحث کنم. البتّه ایشان یک انسان ذوابعاد و دارای خصوصیّات برجسته‌ی متعدّدی بودند. این خصوصیّتی که امروز بحث میکنیم ، جزو مهم‌ترین و برجسته‌ترین خصوصیّات امام بزرگوار است و آن عبارت است از روحیهی تحوّل‌خواهی و تحوّل‌انگیزی امام بزرگوار. امام ، روحاً ، هم یک انسان تحوّل‌خواه بود ، هم تحوّل‌آفرین بود. در مورد ایجاد تحوّل ، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود ؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود.

امام خمینی بزرگ‌ترین تحوّلات را در زمان خودشان در حوزه‌های متعدّدی و در عرصه‌های متنوّع زیادی ایجاد کردند.

  اولاً روحیه‌ی تحوّل‌خواهی از دیرزمان در این بزرگوار وجود داشته است ، ایشان یک انسان تحوّل‌خواه بودند. نشانه‌ی آن عبارت است از همان یادداشتی و نوشته‌ای که ایشان تقریباً در دوران جوانی ، در دهه‌ی سی از عمرشان ، در دفتر مرحوم وزیریِ یزدی نوشتند که عین آن نوشته و دستخط را مرحوم وزیری به من نشان دادند، من دیدم بعد هم چاپ شده در اختیار خیلی‌ها قرار گرفته. در آن نوشته، ایشان با آیه‌ی شریفه‌ی قل انّما اعظکم بواحدة ان تقوموا للّه مثنی و فردی » دعوت میکنند عموم را به قیام للّه. یک چنین روحیه‌ای در ایشان وجود داشت.

  میدانی وارد مسئله‌ی تحوّل شدند ، نه فقط گفتاری و دستوری ؛ از تحوّل‌آفرینیِ روحی در یک مجموعه‌ای از طلّاب جوان در قم ، تا تحوّل‌آفرینیِ وسیع در عموم ملّت ایران.

مخاطب امام خمینی در تحوّل‌آفرینی عبارت بود از ملّت ایران. قبل از شروع نهضت امام ، مبارزاتی وجود داشت ؛ ده‌ها سال بود گروه‌های مختلف [مبارزه میکردند] ، منتها حوزه‌ی کار آنها محدود میشد به یک تعدادی ، مثلاً فرض کنید 100 یا 150 نفر دانشجو. بحث امام بحث یک گروه محدود یا یک جمع محدود یا یک حرفه‌ی معیّن نبود ، بحث ملّت ایران بود. بحث ملّت مثل یک اقیانوس است. به طوفان درآوردن یک اقیانوس کار هر کسی نیست؛ چرا، یک استخر را میشود موّاج کرد ، امّا موّاج کردنِ یک اقیانوس کار عظیمی است. ملّت یک اقیانوس است و امام این کار را انجام داد.

تحوّل دیگری که امام ایجاد کرد ، تحوّل در نگاه مردم به خودشان و به جامعه‌شان بود. ملّت ایران نسبت به خود یک نگاه حقارت‌پندارانه داشت ؛ یعنی اینکه این ملّت بتواند بر اراده‌ی قدرتها و ابرقدرت‌ها فائق بیاید ، مطلقاً به ذهن احدی خطور نمیکرد ؛ نه فقط اراده‌ی قدرتهای جهانی، حتّی اراده‌ی قدرتهای داخلی ، اراده‌ی فلان مسئولِ یک اداره‌ی امنیّتی یا انتظامی.
مردم احساس حقارت میکردند ، احساس توانایی نمیکردند ؛ امام این را تبدیل کرد به احساس عزّت ، احساس اعتماد به نفْس.

یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد ، تحوّل در نگاه به دین بود. مردم دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی ، مسائل عبادی یا حدّاکثر احوال شخصی میدانستند ؛ فقط همین مسئله یا نماز و روزه و وظایف مالی و ازدواج و طلاق ؛ در همین حدود ؛ وظیفه‌ی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند. امام برای دین رسالتِ نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها را تعریف کرد ، نگاه مردم به دین بکلّی متحوّل شد.

یک تحوّلِ دیگر تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ی شعارهایی که بعضی از احزاب و گروه‌ها و گروهکها و مانند اینها میدادند که خیلی هم محدود و کوچک بودند، در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمیشد ؛ یعنی مردم یک افق آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند. این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی ؛ یعنی شما امروز به ملّت ایران که نگاه کنید ، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده است ؛ مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند، اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند.

یک حوزه‌ی دیگر از تحوّلی که ایشان به وجود آوردند، تحوّل در نگاه به نسل جوان بود. ایشان به فکر و عمل جوانان اعتماد کردند؛ این به معنای واقعی کلمه یک تحوّل بود. یعنی مثلاً فرض کنید سپاه پاسداران که تشکیل شد، ایشان جوانهای بیست‌وچندساله و سی ساله را در رأس سپاه پاسداران پذیرفتند؛ در بحثهای قضائی و جاهای دیگر، ایشان اعتماد عجیبی میکردند به جوانهایی که مورد قبولشان بودند آن جوانها. ایشان اعتماد میکردند به فکر جوان و به عمل جوان، البتّه در عین اینکه ظرفیّتهای غیر جوان را نفی نمیکردند. حالا ما امروز بحث جوان‌گرایی را مطرح میکنیم، بعضی‌ها تصوّر میکنند که جوان‌گرایی یعنی پیران را انسان بکلّی از حوزه خارج کند؛ نه، نظر امام مطلقاً این نبود. ایشان به جوانها اعتماد میکردند به عنوان یک ذخیره برای نظام، به عنوان ثروت برای نظام، به نیروهای غیر جوان هم به همان اندازه اعتماد میکردند.

تحوّل مهمّ دیگری که امام به وجود آورد ــ که شاید از بعضی از این تحوّلات مهم‌تر بود ــ عبارت است از تحوّل در نگاه به قدرتهای جهانی و ابرقدرت‌ها. هیچ وقت تصوّر نمیشد که بشود روی اراده‌ی آمریکا و روی حرف آمریکا حرفی زد، بر خلاف اراده‌ی آمریکا بشود حرکتی انجام داد. امام کاری کرد که خود رؤسای جمهور آمریکا گفتند این ما را تحقیر کرد. واقعاً هم همین بود. امام و کارگزاران امام و جوانهایی که با اشاره‌ی دست امام حرکت میکردند، اینها به معنای واقعی کلمه تحقیر کردند ابرقدرت‌ها را. امام نشان داد که ابرقدرت‌ها ضربه‌پذیرند، شکست‌پذیرند، که آینده هم این را نشان داد؛ دیدید سرنوشت شوروی سابق را که آن جور شد، این هم آمریکای امروز است که این قضایای آمریکا را ملاحظه میکنید. امام این را از آن روز در دل مردم قرار داد که بدانند اینها شکست‌پذیر و ضربه‌پذیرند.
همه‌ی این تحوّلات را امام بزرگوار به وجود آورد، که به معنای واقعی کلمه امامِ تحوّل » بود.

آنچه امروز در شهرهای آمریکا مشاهده میشود بُروز یک واقعیّاتی است که همیشه پنهان نگه داشته میشد ؛ اینها چیز جدیدی نیست ؛ بُروز واقعیّتها است که آن لجنِ تهِ حوض می‌آید بالا و خودش را نشان میدهد. اینکه یک پلیسی با خونسردیِ تمام زانویش را بگذارد روی گردن یک سیاه‌پوستی و همین طور نگه دارد و فشار دهد تا او جان بدهد ، او التماس کند ، استغاثه کند ، این هم خونسرد بنشیند روی او و فشار بدهد ، چند پلیسِ دیگر هم بِایستند و تماشا کنند و هیچ اقدامی نکنند ، این چیزی نیست که جدیداً به وجود آمده باشد ؛ طبیعت آمریکا این است. این کاری است که آمریکایی ها با تمام دنیا میکردند ؛ با افغانستان و عراق و سوریه همین کار را کردند ، قبلها با ویتنام و با خیلی از کشورهای دیگر هم همین کارها را کردند. این اخلاق آمریکا است ؛ این طبیعت حکومت آمریکا است ؛ امروز این جوری خودش را نشان میدهد. اینکه حالا مردم شعار میدهند بگذارید ما نَفَس بکشیم یا نمیتوانیم نَفَس بکشیم ــ که امروز شعار مردم آمریکا شده در ایالتها و تظاهرات‌های وسیع شهرهای مختلف ــ این در واقع حرف دل همه‌ی ملّتهایی است که آمریکا در آنجا ظالمانه اقدام کرده است.

 آمریکایی‌ها به توفیق الهی با رفتارهای خودشان رسوا شده‌اند. آن مدیریّتشان در قضیّه‌ی کرونا بود که آنها را رسوا کرده ، الان هم ادامه دارد آن رسوایی. با اینکه دیرتر از خیلی از کشورها اینها ابتلا پیدا کردند و میتوانستند از تجربه‌های دیگران استفاده کنند ، ضعف مدیریّت در آن کشور موجب شده که امروز تلفاتشان چندین برابر کشورهای دیگر است ، به خاطر همین خصوصیّات فسادی که در دستگاه حاکمه‌ی آمریکا وجود دارد.

 مردم را میکُشند و با جنایت واضح و آشکار خودشان را نشان میدهند و عذرخواهی هم نمیکنند ، در عین حال زبانشان هم دراز است و میگویند حقوق بشر»! آن مرد سیاهی که آنجا کشته شد ظاهراً بشر نبود و حقوقی نداشت.

 به نظر من ــ قبلاً هم یک وقتی گفتم ، الان هم میگویم ــ ملّت آمریکا احساس خجلت و سرافکندگی میکند از حکومتهای خودش و از این حکومتی که الان در آمریکا هست. واقعاً جا دارد که ملّت آمریکا احساس سرافکندگی کند. آن کسانی هم که شغلشان حمایت از آمریکا و دفاع از آمریکا و بزک کردن آمریکا بود ، چه ایرانی‌هایی که داخل کشورمان هستند یا بعضی ایرانی‌هایی که خارج از کشور هستند ، آنها هم به نظر من دیگر سرشان را نمیتوانند بلند کنند با این وضعی که الان پیش آمده است. ۹۹/۳/۱۴

خطرناک تر از بمب اتم

امروز نوبت حضور ماست...

اجتماع بزرگ‌ مردمی #عید بیعت در سالروز آغاز امامت امام عصر (عج)

، ,یک ,امام ,؛ ,هم ,آمریکا ,به وجود ,در نگاه ,است که ,تحوّل در ,امام بزرگوار ,ملّت آمریکا احساس ,نشان میدهد اینکه

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دل نوشته های یک عدد خیار ofopanal گروه زمین شناسی دانشگاه شوکت بیرجند حسین نصیری نیا Diane's info onasadap Raymundo's blog الكتروتكنیك مركز آموزش و آزمون بین المللی ICDL وبلاگ من pegurnyti